Wednesday, October 22, 2008

Operasi Besar-Besaran Kesan Melamin



SEORANG pegawai penguat kuasa menunjukkan produk Ammonia Bicarbonate yang disita dalama Operasi Khas produk melamin di sekitar Cheras dan Bangi semalam.


KUALA LUMPUR - Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) giat melakukan pemeriksaan secara besar-besaran dan menyeluruh bagi mengesan bahan makanan yang mengandungi melamin berlebihan di negara ini.

Jika pemeriksaan sebelum ini lebih tertumpu kepada produk tenusu terutama yang diimport dari negara China, kini agen penaik makanan atau Amonia Bicarbonate pula dikhuatiri tercemar dengan bahan tersebut.

Ekoran itu, sekumpulan anggota penguat kuasa Jabata n Kesihatan Daerah Hulu Langat 'turun padang' dan melakukan pemeriksaan di beberapa buah premis di sini, semalam.

Operasi yang bermula kira-kira pukul 10 pagi itu tertumpu kepada pengimport dan pengeluar bahan terbabit yang digunakan secara meluas sebagai agen penaik makanan dalam pembuatan biskut dan kek.

Jurucakapnya berkata, hasil operasi tersebut, pihaknya berjaya menyita sejumlah 65 kilogram (kg) Amonia Bicarbonate di sebuah premis di Ampang yang dipercayai diimport dari China.

"Kita sudah ambil beberapa sampel untuk dihantar ke makmal yang diiktiraf KKM bagi memastikan bahan berkenaan tidak mengandungi melamin berlebihan seperti yang tertakluk pada Peraturan-Peraturan Makanan 1985.


0 comments: