Thursday, November 27, 2008

Anak Berang Digari Bapa

Oleh Hadzlihady Hassan
hadzlihady@hmetro.com.my

LAWAT...Rosly (depan) melawat mangsa yang cedera
ditembak anak sendiri di Hospital Sungai Buloh, semalam.

SUNGAI BULOH: Remaja berusia 15 tahun yang melepaskan tembakan rambang hingga mencederakan ibunya di bandar Country Homes, Rawang malam kelmarin dikatakan berang dengan tindakan bapanya menahannya ketika berada di sebuah kafe siber.

Difahamkan, bapa remaja terbabit yang juga seorang detektif polis Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Petaling Jaya berpangkat sarjan terserempak anaknya ketika menjalankan satu operasi sebelum itu.

Remaja terbabit kemudiannya dikatakan dibawa bapanya pulang ke rumah dalam keadaan bergari sebelum berlaku pertengkaran antara mereka berdua selepas remaja itu dikatakan tidak berpuas hati dengan tindakan itu.

Ketika pertengkaran itu, remaja berkenaan secara tiba-tiba hilang pertimbangan, masuk ke dalam rumah dan mengambil pistol jenis Glock milik bapanya yang disimpan dalam almari sebelum melepaskan tembakan rambang terkena rusuk kanan ibunya.

Malah, remaja terbabit sempat menyewa rumah tumpangan di Kuala Selangor ketika melarikan diri bersama rakannya sebelum ditemui polis kira-kira lima jam selepas itu.

Difahamkan, remaja itu memang agak nakal dan dia dikatakan sudah tiga kali ditukarkan sekolah kerana mempunyai masalah disiplin.

Timbalan Ketua Polis Daerah Gombak, Superintendan Rosly Hassan yang ditemui ketika melawat mangsa tembakan itu di Hospital Sungai Buloh (HSB) berkata, polis menahan suspek bersama seorang lagi rakannya di Kuala Selangor ketika menunggang motosikal.

“Polis turut menemui semula pistol digunakannya di dalam sebuah bilik di rumah tumpangan berhampiran lokasi suspek ditahan.

“Dia direman enam hari bermula hari ini (semalam) dan disiasat mengikut Seksyen 307 Kanun Keseksaan kerana cubaan membunuh dan Seksyen 8 Akta Senjata Api ,” katanya ketika ditemui, semalam.

Mengulas mengenai tindakan anggota polis berpangkat sarjan itu membawa balik senjata api ke rumah, beliau berkata itu tidak menjadi masalah kerana ia mengikut prosedur yang ditetapkan.

“Sebagai seorang detektif, sarjan di bahagian jenayah dibenar membawa balik senjata api dan tindakan anggota itu adalah mengikut prosedur.

“Namun, tindakan diambil terhadap anggota itu bergantung kepada pihak tatatertib bahagian pentadbiran Polis Diraja Malaysia (PDRM),” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Selangor, Datuk Khalid Abu Bakar, berkata polis menyiasat kemungkinan wujud faktor kecuaian dalam kejadian tembakan terbabit.

“Polis menyiasat jika remaja berkenaan memperoleh pistol itu disebabkan kecuaian bapanya yang bertugas sebagai detektif,” katanya ketika dihubungi.

Menurutnya, polis mempunyai prosedur pengeluaran senjata api yang kemas dan ketat kepada pegawai dan anggota, bagaimanapun kadangkala berlaku kemalangan disebabkan kecuaian.

“Jadi kita siasat kes itu merangkumi semua aspek termasuk faktor kecuaian anggota terbabit dalam penyimpanan senjata berkenaan,” katanya.

Dalam kejadian jam 7 malam itu, remaja terbabit dikatakan melepaskan tembakan rambang terkena rusuk kanan ibunya selepas gagal mengawal perasaan akibat berselisih faham dengan bapanya yang bertugas di IPD Petaling Jaya.

P/S - Bagaimana keadaannya kalau di sekolah? Kalau di rumah ibu pun boleh ditembaknya.

0 comments: