Thursday, November 27, 2008

Awas Juruwang Curi Data Kad Kredit


HONG SUN (kanan) menunjukkan barang rampasan pada sidang
media di Bilik Gerakan Kompleks Kerajaan, Bukit Perdana semalam.


KUALA LUMPUR - Perbuatan empat juruwang hotel dan restoran yang bersekongkol dengan sebuah sindiket bagi mencuri data kad kredit pelanggan untuk diklon mengundang padah apabila mereka ditahan dalam beberapa siri serbuan di seluruh negara.

Serbuan yang dilakukan sejak beberapa bulan lalu itu bermula sebaik polis menjalankan siasatan selepas menerima maklumat dan laporan dari beberapa mangsa mengenai kegiatan tersebut.

Melalui serbuan itu, polis dapat menumpaskan tiga sindiket yang beroperasi di lima buah negeri iaitu Selangor, Pulau Pinang, Kedah, Sarawak dan Sabah dengan menahan 11 lelaki serta lima wanita berusia antara 22 dan 44 tahun.

Sindiket yang beroperasi sejak awal tahun itu telah mengaut keuntungan ratusan ribu ringgit dengan menjual maklumat dan data kad kredit mangsa melalui e-mel dan khidmat pesanan ringkas (SMS).

Sindiket-sindiket itu pula tidak mempunyai kaitan antara satu sama lain.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Bukit Aman, Datuk Koh Hong Sun berkata, selain itu, sindiket juga akan menempah tiket kapal terbang dan bilik hotel di luar negara melalui internet beberapa minit mendapat data mangsa.



0 comments: