Tuesday, November 4, 2008

Jawatan Kosong

Dibayar hingga RM10,000 - Jadi ‘Cina Buta’ untuk satukan pasangan cerai talak tiga


DANIAL menceritakan pengalamannya kepada wartawan Kosmo! baru-baru ini.



KUALA LUMPUR - Ingin menjadi Mualim atau 'Cina Buta'?
Ada sindiket yang menawarkan pekerjaan tersebut kepada sesiapa yang berminat walaupun bercanggah dengan hukum Islam.

Lebih memalukan lagi, sindiket terbabit turut mengiklankan 'kerja' tersebut untuk mengisi kekosongan pada masa-masa tertentu!

Bukan cerita kosong tetapi pertemuan eksklusif dengan Danial (bukan nama sebenar) membongkar kegiatan yang selama ini dilakukannya demi menyatukan pasangan yang telah bercerai

Menurut Danial, 32, dia dibayar sebanyak RM5,000 hingga RM10,000 bagi setiap tugasan yang diamanahkan.

"Bayaran tersebut boleh dirunding sehingga kedua-dua pihak bersetuju termasuk kos untuk berkahwin di Thailand atau di Indonesia, bayaran jurunikah dan dokumen.

Danial mendedahkan wang tersebut bukan sahaja sebagai upah untuknya tetapi digunakan untuk membayar sindiket yang menjalankan kegiatan nikah ekspres.

Menurut eksekutif jualan di sebuah syarikat swasta ini lagi, kerjasama dengan sindiket tersebut lebih memudahkan kerana sijil nikah palsu boleh dikeluarkan untuk mengaburi mata jabatan agama.

"Mulanya saya buat kerja ini seorang diri tetapi untuk memastikan segala urusan licin, saya menggunakan sindiket nikah ekspres yang menjalankan urusan perkahwinan serta semuanya," katanya ketika ditemui Kosmo! semalam.

0 comments: