Saturday, March 28, 2009

Earth Hour…Maaf Aku Tak Mampu Menyahutnya

ert

Keprihatinan warga Malaysia terhadap perubahan iklim dan isu kepupusan sumber tenaga terbukti apabila kita menjadi salah satu negara paling ramai menawarkan diri untuk bergelap bersama dunia sempena acara Earth Hour tahun lepas.

Acara kesedaran alam sekitar itu kini dianjurkan secara berkala setiap tahun dan dipromosikan secara besar-besaran oleh Dana Hidupan Liar Sedunia (WWF).

Tahun lepas berpuluh-puluh monumen ikon dunia termasuk Opera House di Sydney, jambatan San Francisco malah tidak ketinggalan seluruh kampus Universiti Sains Malaysia (USM) telah menyahut cabaran untuk bergelap selama satu jam.

Seperti tahun sebelumnya, Earth Hour 2009 akan berlangsung pada hari ini serta bakal dijayakan oleh sekurang-kurangnya 75 negara.

Earth Hour tahun ini turut disokong oleh stesen televisyen tempatan, 8TV, stesen radio Hot FM dan beberapa mercu tanda negara termasuk Menara Kuala Lumpur (KL Tower), Angkasapuri, Sunway Pyramid dan Mid Valley Megamall.

Namun maafkan aku dunia, aku mula terfikir yang aku tak mampu menyahutnya.

Bukan aku tak prihatin, bukan aku tak peduli.

Namun aku tak mampu menyahut seruan tersebut di saat rakyat Palestin terpaksa bergelap bukan disebabkan Earth Hour, tetapi disebabkan ketidakprihatinan dunia terhadap nasib dan kesengsaraan yang terpaksa mereka tanggung akibat daripada kezaliman kerajaan Zionis Israel!

Kenapa tidak ada mana-mana badan antarabangsa melancarkan kempen memboikot walau sejam barangan Israel, kenapa tidak melancarkan kempen mengutuk walau sejam terhadap Amerika Syarikat, kenapa tidak ada mana-mana badan atau NGO melancarkan kempen membenci Ehud Ohlmert dan sekutunya walau sejam di atas tindakan zalim mereka

Mungkin ada yang mempertikaikan, apa relevannya kemusnahan alam dan kezaliman Israel, namun aku tetap berpendirian kemusnahan alam bermula disebabkan manusia sendiri zalim terhadap manusia yang lain

Di atas sebab itu aku memohon maaf, meminjam kata bekas Menteri Besar Perak, Saya Pohon Derhaka!


0 comments: