Tuesday, May 12, 2009

‘Beer Halal’…Apa Kejadahnya Pulak Ni?

istak2

Aku dimaklumkan sebuah syarikat dari Iran, Malaysian Iranian Corporation Sdn. Bhd. (MICSB), pemegang hak eksklusif bagi pengedaran minuman beer tanpa alkohol jenama ‘Istak’ dari Iran, bakal membuka sebuah kilang di negara ini dengan pelaburan hampir RM50 juta.

Istak dihasilkan melalui pemilihan malt (bijirin biasanya barli yang diperam) paling berkualiti dan dikeluarkan menerusi syarikat yang berpengkalan di Iran, Arpanoosh Industrial Company.

konsep pemasaran yang dibawa ‘Istak’ adalah ‘Drink & Drive’ yang mana pemandu tidak perlu risau untuk memandu sekiranya meminumnya kerana ia tidak memabukkan.

Malah, ‘Istak’ kaya dengan vitamin, dapat mencegah pembentukan batu karang, mengurangkan tekanan, membina tenaga, membakar lemak dan mengurangkan 10 hingga 15 peratus kolesterol dalam darah

namun Persatuan Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) pula tidak bersetuju dengan penggunaan istilah beer halal kerana istilah tersebut dikhuatiri akan mengelirukan masyarakat Islam.

Pengarah Projek PPIM, Noor Nirwandy Mat Noordin berkata, mereka telah menerima aduan daripada pengguna Islam mengenai bir halal yang dijual di Pameran Halal Antarabangsa 2009 (Mihas 2009).

Menurutnya, Pengguna Islam berasa kurang selesa tentang perkara ini kerana istilah bir halal yang digunakan agak keterlaluan.

So korang macam mana, mau minum itu air tu tak? Yang pasti ia tidak dijual di Beach Club atau Modesto Jalan P. Ramlee ye

YAMSENGGGGGGGGGGGG!!!!!!!!!

:super:: Aku minum root beer je…

0 comments: