Thursday, May 7, 2009

Selesema Babi

jdun322l

Firman Allah swt:"Katakanlah (wahai Muhammad): Aku tidak dapati dalam apa yang telah diwahyukan kepadaku, sesuatu yang diharamkan bagi orang yang hendak memakannya melainkan kalau benda itu bangkai atau darah yang mengalir atau daging babi kerana sesungguhnya ia adalah kotor" - (Surah al-Baqarah : 145)

Prof. Robin Weiss, pakar dalam kuman virus Institut Kajian Kanser, London menyatakan : Babi mempunyai banyak kuman virus. Babi mempunyai kuman RETTROVIRUS yang boleh menjangkiti manusia. Ia tidak boleh dibuang dari babi kerana ia dibawa oleh DNA babi itu sendiri. RETTROVIRUS adalah keluarga yang sama dengan HIV.

Babi juga telah tersenarai sebagai binatang yang menyebabkan kematian ramai penduduk dunia akibat virus dan kuman bawaannya. Di antara kematian besar-besaran manusia akibat wabak bawaan babi ini adalah :

1. Spanish Flu - 1918 mengorbankan 20-40 juta orang

2. Hong Kong Flu - 1968 mengorbankan 2 juta orang

3. Russia Flu - 1977 (tiada rekod rasmi)

Yang terbaru, sebahagian besar negara di dunia mula mengambil langkah berjaga-jaga untuk menangani selesema babi yang setakat ini, dipercayai telah meragut 81 nyawa di Mexico dan menjangkiti lebih 10 orang di negara jiran Amerika Syarikat (AS). Seramai 1,300 orang sedang diuji kerana dipercayai sudah dijangkiti.

Laporan terbaru agensi berita asing menyebut bahawa selesema babi itu telah menular ke AS dan WHO bimbang ia mungkin merebak ke seluruh dunia.

Tanda-tanda selesema babit adalah menyamai dengan selesema biasa dengan demam, batuk, hidung berair dan lenguh anggota badan.Selesemasa terbaru itu dikatakan lebih mudarat berbanding sebelum ini kerana ia menggabungkan virus burung, manusia dan babi.

Para pakar berkata, setakat ini tidak terdapat vaksin bagi selesema terbaru itu.

Yang penting bagi aku, babi tak salah, yang salah adalah manusia kerana masih nak membuat untung daripada babi tanpa memikirkan nyawa orang yang tak makan babi

:super: : Yang ni memang babi!

0 comments: