Tuesday, July 15, 2008

Bila Shabery Cheek Nak Letak Jawatan?


Catatan oleh najwan halimi

Saya terkesima melihat kehebatan Menteri Penerangan, Ahmad Shabery Cheek dalam menonjolkan diri selaku jurucakap unggul pemerintah Barisan Nasional. Jelas, Shabery jauh lebih cemerlang daripada Zainuddin Maidin!
Hujah-hujah berbentuk serangan peribadi dan propaganda dangkal bersifat pengampuan barangkali merupakan salah satu kemahiran istimewa Shabery. Apa relevannya membangkitkan aktivisme Anwar tatkala beliau menjadi pemimpin mahasiswa pada tahun 1974 dalam membahaskan perihal kenaikan harga minyak?
Saya cuba melihat sesi debat antara Anwar dan Shabery ini secara rasional dan tidak berpihak pun demikian jelas kelebihan malam ini berpihak kepada Anwar. Penghujahan dan pembentangan fakta yang dikemukakan nyata lebih kemas dan bernas.
Apa pun, pujian harus diberikan terhadap Shabery kerana punya keberanian untuk berdepan dengan Anwar yang sememangnya terkenal sebagai seorang pemidato dan pendebat yang berwibawa. Shabery selepas ini akan diangkat selaku wira baru Umno atas keberaniannya berdebat dengan Anwar. Barangkali pencapaian beliau ini akan dijadikan ukuran untuk menilai tingkat prestasinya dalam pemilihan Umno hujung tahun ini.
Saya kira Anwar malam ini telah berjaya menggunakan segenap peluang dan ruang yang ada untuk membuktikan kemampuan dan kesungguhannya berhubung janji penurunan harga minyak seandainya diberi amanah memimpin negara. Rata-rata ramai yang lebih menaruh keyakinan terhadap hujah-hujah Anwar berbanding dalil-dalil putar belit Shabery.
Mungkin esok rakyat akan mulai bertanya: "Bila Shabery Cheek nak letak jawatan?".

0 comments: