Wednesday, April 30, 2008

Anak Kacukan

Tadi petang. Ingat nak balik keje awal. Kul 2.40, abis je kelas literasi aku dah kemas2 barang kat lab. Cuma PC lum tutup lagi.

Kul 2.50. Tepat jam kat tangan. Dah ready. Ngan laptop di bahu kanan. Buku ditangan kiri. Tiba2 henset berbunyi. Suara di hujung sana bgtau ajak ngeteh. Persetujuan dicapai. Kita minum dulu.

Suasana agak redup. Tiupan angin begitu kuat sehingga mampu menyelak tinggi skirt pendek dan blouse labuh awek2 yg seksi itu. Tapi aweks2 itu x nampak gelisah dgn keadaan itu. Mereka tampak seronok. Sementara aku mula bermain dengan imaginasi.

Tiba2. Lalu. Di hadapan kami. Tanpa diminta . Dia menguntumkan senyum. Cantik. Dia gadis kacukan. Fikir aku. Mungkin emaknya Cina, ayahnya Melayu.

Kata kawanku yang juga bersama menikmati panorama petang itu. Dia juga kacukan. Hah. Aku sedikit terkejut tapi masih mampu membalas senyuman. Bukan pada kawanku. Tapi gadis kacukan itu.

“Betul ker ngko kacuk. Tak der nampak cam kacukan pun.” Aku bertanya. Sambil masih lagi dgn gaya sopan mengkontrol senyuman.

Benar. Aku anak kacukan. Bapaku Lelaki. Ibuku Perempuan.

Aku dah tak mampu mengkontrol senyuman itu. Aku ketawa terbahak2 memegang perut yang takut2 pecah.

0 comments: