Tuesday, April 22, 2008

Taugeh Pakai Baja Air Kencing

Ye ke? aku tak pasti benda ni just share jer..


Mesti ramai suka makan taugeh. Nak pulak campur dalam char kuey teow. Hmmm rangup... tapi nak beli taugeh tu kene buat eksperimen dulu la.

Beli sket, jangan makan dulu sebaliknya simpan dulu untuk 3 hari. pastu cuba bau taugeh tu lepas 3 hari camane. Dan kalau boleh jangan beli taugeh yang kaler putih berseri tu.

Kepututsan yg mungkin boleh didapati... Lepas 3 hari bau taugeh tu hanching semacam. Bermakna taugeh tu disiram dengan urine aka air kencing. Dan air urine tu la jugak menyebabkan kaler putih berseri. Kalau nak tau taugeh keluaran bumiputera senang aje. Kaler dia macam kekuningan sket dan cepat layu serta kurang rangup, sebabnya langsung tak guna urine sebagai baja.

Ini info dari kawan yang pernah buat lawatan ke pusat-pusat penanaman taugeh dibeberapa negeri tertentu yang diusahakan oleh cha ya nun alip. Siap terjumpa satu bilik khas simpan air kencing untuk disiram pada pokok-pokok taugeh tu.

Dan kenapa taugeh jodik mangsa? Sebabnya taugeh ni jenis pokok menyimpan air siraman bulat-bulat terus dalam batangnya. Tidak seperti sayuran lain iaitu sayur-sayuran berdaun hijau yang mengalami fotosintesis. Semasa proses penyerapan baja atau dengan erti kata lainnya air siraman masuk ke tanah dulu barulah akar menyerap dan proses fotosintesis berjalan untuk penyerapan zat-zat dari baja.

Tak macam taugeh dia serap terus ape yg kita siram sebab pertumbuhan tumbesaran bukan secara fotosintesis. Tu sebabnya kalau simpan dalam masa 3 hari bau dia wangiiiiiii semacham...

So bagitau la kat sedara mara, kengkawan pasal nak mengenal taugeh hanching dengan taugeh bumiputera.

0 comments: